Dzieci w wieku od 8 do 10 lat zakwalifikowane do klas 2-4 szkoły podstawowej reprezentują zróżnicowany poziom znajomości języka polskiego. Dzieci te, przebywając cały czas w szkole w środowisku polskim, są przede wszystkim nastawione na naukę języka polskiego, który bardzo dobrze przyswajają.
Z tego powodu mają trudności z szybkim przyswajaniem trudnego języka z zupełnie innej grupy językowej jakim jest angielski. W związku z tym, że uczą się dwóch różnych języków w tym samym czasie, nie można im stawiać takich samych wymagań jak w stosunku do dzieci polskich.
Dzieci młodsze z klas 0-1 mogą być nauczane języka angielskiego tylko na poziomie absolutnie początkującym i tylko w ściśle ograniczonym zakresie.
Program nauczania języka angielskiego jest skierowany do dzieci obcojęzycznych jako nauka języka „drugiego” (second language), ale tak naprawdę jest to język trzeci.
Dlatego też metody w nauczaniu tego języka wymagają specjalnego podejścia w stosunku do dzieci z wielojęzykowym podłożem.
Dzieci w klasach 0-3 uczą się dość szybko pod warunkiem, że w czasie lekcji jest dużo zajęć ruchowych, czy manualnych typu kolorowanie, ewentualnie wykonywanie np. liter z plasteliny. Wykazują też większe zaangażowanie jeżeli lekcje mają charakter zadaniowy.
Natomiast w większości wypadków występuje brak umiejętności współpracy w grupie i wykonywanie zadań indywidualnie. Kiedy nauczyciel próbuje nakłonić dzieci do współpracy kończy się ona częściej konfliktem niż nawiązaniem kooperacji.
opracował Łukasz Schuch