Głównym celem projektu jest aktywizacja obywatelska na rzecz wspólnego dobra w obszarze skutecznej integracji społeczności cudzoziemskiej z uwzględnieniem problemów będących konsekwencją trwającej od 2022 r wojny. w Ukrainie, która spowodowała obecność dużej liczby dzieci ukraińskich w polskich szkołach.
Szczególnie cele dotyczą wzmocnienia procesu integracji 120 uczniów z SP nr 58 i 260 w Warszawie, z dośw. migracji ze społecznością szkolną i lokalną poprzez intensyfikację działań włączających określone grupy docelowe projektu w proces edukacyjny, poprawa kondycji psychicznej ok 240 os, realizacja działań włączających społecznie rodziców, intensyfikacja działań na rzecz włączania się w działalność wolontaryjną uczniów oraz polepszenie warunków pracy kadry nauczycielskiej, w okresie od 01.04.2025 do 30.06.2026 r.
Działania:
Wsparcie psychologiczne
Pomoc psychologiczna świadczona uczniom uchodźcom z Ukrainy i Białorusi oraz Czeczenii, służąca poprawie ich stanu psychicznego oraz polepszenia sposobu funkcjonowania w społeczności szkolnej. W ramach działania wykonana zostanie diagnoza szkolnych dysfunkcji, zaburzeń spowodowanych wojną i prześladowaniami. miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 260 i Szkoła Podstawowa nr 58 w Warszawie.
Warsztaty integracyjne
Zostanie stworzonych w sumie 13 grup po 7 w SP 58 i 6 w SP 260. Każda z grup będzie miała 20 h zajęć integracyjnych. Razem 260 h prowadzonych przez 2 trenerki/trenerów dla 13 grup po 6-10 osób, część grup ruszy od 01.09.2025 r . (nowe klasy 1-sze). Razem 130 h zajęć w okresie 01.04-31.12.2025 i 130 h zajęć w okresie 01.01.-30.06.2026 r. W zajęciach łącznie weźmie udział co najmniej 90 uczniów, w tym ok. 45 uczniów z doświadczeniem uchodźczym lub migracyjnym.
Warsztaty animujące szkolny wolontariat
Celem działania jest zwiększenie zaangażowania uczniów z młodszych klas IV-VI SP 260 i uczniów z SP 58 w życie społeczności lokalnej, uwrażliwienie dzieci i młodzieży na potrzebny innych ludzi, kształtowanie uczniów w kierunku niesienia pomocy potrzebującym. Podniesienie poziomu zaangażowania uczniów w oddolną działalność dla dobra wspólnego. Szczególnie mocno w działania wolontaryjne będą angażowani uczniowie i uczennice z doświadczeniem migracji.
Nabycie przez nich kompetencji miękkich może pozytywnie oddziaływać nie tylko w szkolnym środowisku, ale także w środowiskach uchodźczych i migranckich. Działanie to ma szansę zwiększyć stopień aktywizacji odbiorców projektu ze środowiska uchodźczego i duże poczucie sprawstwa. W 2025 roku projektu po 40 h na szkołę - razem 80h, w 2026 roku po 30 h, razem 60 h.
Trening umiejętności społecznych
Zajęcia zostaną przeprowadzone w 4 grupach w 2025 r. razem 60 h (2 osoby prowadzące) dla ok 24-40 uczniów oraz 4 grupy - 60 h w 2026 r. dla ok 24-40 uczniów/uczennic. Razem w SP 58 - 8 grup dla ok. 60 uczestników/uczestniczek.
Socjoterapia
Zajęcia będą prowadzone w SP 58, po 2 godziny lekcyjne. w grupach 10-12 osób. Będą prowadzone przez 2 terapeutki. Każda grupa będzie miała 10 dwugodzinnych spotkań - 20 h lekcyjnych dla każdej grupy. W zajęciach będą brali udział uczniowie klas starszych 4-8. Razem 110 h zajęć, dla 6 grup. Liczba uczestników: Zakładamy udział ok. 60 osób.
Imprezy integracyjne
Celem działania jest integracja społeczności rodziców uczniów polskich i cudzoziemskich na terenie szkoły i szerzej społeczności lokalnej. Wspólne imprezy będą stanowić okazję do wzajemnego poznania się i nawiązania współpracy między rodzicami z różnych kultur. Nasze imprezy będą rozbudowane o elementy integrujące, które są sprawdzonym rozwiązaniem podczas innych imprez już organizowanych na terenie szkoły. Działanie będzie realizowane w Szkole Podstawowej nr 58 i Szkole Podstawowej nr 260. Harmonogram działań: 4 imprezy integracyjne po 2 dla SP 58 i SP 260.
